Uncategorized
Scrie un comentariu

Trilogia lui Duncan

Dorotea

Spunem des ca ne este greu sa ne imaginam viata fara tehnologia din jurul nostru. Mai greu insa ne-ar fi sa ne dam seama cum ar fi fara naturalul din viata noastra. Iubesc contrariile si dilemele, sunt parte din esenta noastra. Orice mediu pe care il respingem este de fapt in noi. Trebuie doar sa invatam sa il scoatem la iveala/sa il armonizam cu ce este in jur.

Intocmai precum o intoarcere la origini, trilogia lui Duncan McDowall atrage si atentioneaza. Unde este linia intre uman si natural, cand am uitat sa coexistam si de ce distrugem cand ar fi atat de simplu sa convietuim. Prin dansul fluid al Doroteei Saykaly, Duncan ne arata ca intr-o fabula plina de simboluri, cum arata inevitabilul nostru viitor. Corpul in miscare devine o meditatie a umanului decazut, dar si al naturalului revoltat. Dualitatea se regaseste in toate antitezele acestei trilogii care numara deja filmele Painted si Brief Candle; al treilea film va fi lansat in vara acestui an. Fascinat de cladirile care decad si lasa loc din nou vegetatiei, talentul dramatic al lui Duncan este la nivelul celebrului personaj shakespearian. Un student „al lumii”, Duncan promite sa ne aduca aminte de lucrurile pe care le-am uitat si de frumusetea pe care o negam. Dar despre asta si mult mai multe, intr-un interviu in exclusivitate acordat de Duncan pentru blogul Red Ballerina.

1.Cum sunt legate filmele din trilogie intre ele?

Seria poate fi numita si “5000 de ani pe Pamant”. “Painted”, primul film contureaza o lume in care salbaticul si naturalul isi revendica planeta; “Brief Candle” simbolizeaza lupta omului pentru a-si recapata spatiul, iar al treilea, “Wasteland” va fi portretul unei lumi peste cateva mii de ani. Trilogia este tocmai lupta epica intre cele doua elemente, uman si natural, de se controla unul pe celalalt. La un nivel mai concret, toate cele trei filme au un performance continuu, cateva elemente de supranatural si tuse de salbatic in jurul tablourilor.

2. Cand urmeaza sa lansezi urmatorul film? Cateva informatii despre tema lui?

Vrem sa filmam “Wasteland”, al treilea si ultimul film al seriei in aceasta primavara. Si daca totul    merge bine, vom lansa filmul in timpul verii. De obicei sunt mai optimist decat ar trebui, asa ca o sa vedem cum evolueaza lucrurile. Tema este post-apocaliptica: dupa secole in care fortele binelui si ale raului s-au neutralizat, lumea este acum parasita, goala, invartindu-se in jurul soarelui. Un final cat se poate de real poate pentru experienta umana.

3. Ce inseamna dansul pentru tine? Esti observator sau actor implicat?

In cazul acestor filme, dansul este un instrument narativ – atat dialog cat si emotie – si fara el, filmele ar fi doar o colectie de cadre si fotografii. Miscarea este cheia prin care reusesc sa transmit ceea ce imi doresc. Colaboratoarea mea, Dorotea Saykaly, performera si coregrafa, lucreaza de fiecare data foarte mult pentru a articula coerent prin dans ADN-ul fiecarei idei. In primul film, ea intruchipeaza eroziunea lenta a cladirilor si chiar disparitia lor iar in al doilea, resurectia umana prin progres, comportament invatat si prin electricitate.

4. Ce alte arte fac obiectul filmelor tale?

Nicio alta pana acum. Nu m-am simtit atras de altceva in afara de dans. Tocmai am filmat impreuna cu un fost performer de circ, iar rezultatul se apropie mai mult de teatru decat de film.

5. Cum iti alegi colaboratorii?

In cazul acestei trilogii, Dorotea este partenera mea de viata. Si chiar daca nu ar fi asa, tot cu ea as fi lucrat pentru ca ii apreciez calitatile de performer ca fiind la cele mai inalte standarde; in plus este un colaborator creativ excelent. Altfel, imi aleg coleboratorii pornind de la gusturi si ambitii similare; in acelasi timp atitudinea este foarte importanta – oamenii pasionati de ce fac dar care raman modesti sunt cei mai placuti colaboratori.

6. Care sunt sursele tale de inspiratie?

Mi-ar placea sa imi dau seama mult mai précis care sunt momentele in care imi vine inspiratia, insa tine foarte mult de impredictibilitate. Poate fi ceva ce am auzit de la cineva intr-o conversatie sau vreo notiune pe care o retin vag dintr-un vis. Am decis directia exacta a acestei trilogii ca urmare a unui pasaj din Cormac McCarthy, “Meridianul sangelui”. M-a marcat foarte mult si una din scenele “The Wild Blue Yonder” al lui Herzog: filmarile realizate deasupra muntilor Tepuis din Venezuela s-au transformat intr-o sursa reala de inspiratie pentru imaginea Pamantului neatins de Om si lasat sa revina la forma salbatica, botanica, initiala.

7. Cu ce iti doresti sa ramana in minte cei care iti vizioneaza aceasta trilogie: miscari, emotii, mesajul subliminal?

Provocarea oricarui cineast este aceea de a traduce cat mai fidel pe ecran, o poveste. De obicei imi dau seama pe parcurs ce directie va lua povestea. Screendance este abstract in primul rand pentru ca ii lipseste o voce narativa, asa ca daca cei care il vad raman cu o emotie sau o stare, e tot ce imi doresc. Nu mi-ar placea sa stiu ca nu i-am miscat in niciun fel. Daca decodifica si un mesaj ma voi bucura de doua ori mai mult.

8. Cum iti doresti sa schimbi lumea prin arta ta?

Ma simt foarte norocos chiar si sa pot face filme; daca reusesc si sa schimb lumea prin asta, ar fi ca un bonus foarte bine primit. Aceste scurt-metraje in primul rand ar trebui sa ne inspire mai mult respect pentru lumea (pe care o denumim noi “salbatica”) din jurul nostru.

9. Alte opere legate de dans de care ai vrea sa ne amintesti?

Tocmai am incheiat filmarile la un scurt-metraj numit “Step Well Pilgrim” cu 6 performeri foarte talentati din Montreal, intr-un fost lacas de cult. Tema este idolatrizarea si ideea unei singure entitati atotputernice. Probabil voi lansa si acest film in decursul acestui an.

 

Această intrare a fost publicată în: Uncategorized

prin

Dance curator and tastemaker. Dancer. Proud member of CID UNESCO

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s