Dance Travel, Experience, Explore
Scrie un comentariu

roma. frumusetea din tine

Daca ai ajuns vreodata la Roma, si te-ai simtit coplesit, nu ma mir. Un loc cu multa, prea multa istorie, o concentrare mare de antic pe cateva sute de metri patrati, pizza si pasta la tot pasul, religie, oameni eleganti si limba…o, limba aceea melodioasa careia stim sa-i ascultam muzica, mai mult decat intelesul. Roma este un muzeu in aer liber, construit la nivelul tau, dar in care mai mereu privesti in sus. La numele restaurantelor, la pinii sau palmierii mai inalti decat turlele bisericilor, la fantanile ascunse pe coline. Bucurii laice sau religioase, le gasesti pe toate pe verticala. Roma iti insira o lista impresionanta de obiective turistice, insa nu-ti da si harta cealalta, cu care sa-i descoperi nevazutul. Roma este ca frumusetea pe care o ai in tine si pe care ai uitat-o sau si mai rau, inca nu ai cunoscut-o.

De trei ori am ajuns la Roma. Ca si tine poate, am citit de fiecare data despre tot ce trebuia sa vizitez ca sa ma simt o donna romana autentica. Roma mea este s-a dovedit a fi un oras diferit, suprapus peste ce mi se vanduse in ghidul turistic. Un oras care mi s-a aratat mereu altfel, daca eram gata sa fac efortul de a ma descoperi o data cu el.

Prima data am ajuns in 2010. O saptamana intreaga m-am minunat de frumusetea atemporala a orasului. Am colindat fiecare cotlon din centru, mi-am asumat doze mari de carbohidrati si m-am pierdut pe strazi, via si viale. Insa spre final, am stat pentru prima data, intr-o dimineata de februarie cu soare, pe treptele din Piazza San Pietro. Acolo unde si Dumnezeu isi face vacanta, cand vine in Italia desigur. In linistea de afara, mi-am auzit pentru prima data cu adevarat, zgomotul din minte. Si am decis ca macar pentru cateva minute, gandurile sa-mi taca si inima sa-mi vorbeasca despre cat de frumos era acel moment. Am lasat orasul sa deschida discutia intre mine si mine. Si o poate deschide si pentru tine cu tine. Am invatat atunci ca frumusetea este mereu in noi, daca ii dam inimii volumul mai tare si o ascultam pe indelete. Roma este conversatia pe care nu ai avut-o poate niciodata cu tine, despre tine si despre cat de frumos esti. Mai ramane doar sa gasesti treptele potrivite tie.

4 ani mai tarziu, o calatorie de weekend de noiembrie, din nou la Roma. Un hotel ingrozitor si o stare generala de anxietate pe care am avut-o de la inceput si care m-a paralizat tot timpul. In nicio zi nu mi-a fost bine. O vacanta care parea ratata, pentru ca nu stiam sa ma relaxez si sa ma minunez. Pana in dimineata de duminica, cand totul s-a schimbat. Am stat pe jos mai toata ziua, pe pietrele cubice din San Pietro sau pe treptele Trinita dei Monti, in ploaie sau soare. In mijlocul inimii ei, asa am vazut cel mai bine Roma si frumusetea ei. Furnicarul localnicilor, pelerinilor, turistilor, fetelor, copiilor, batranilor. Zambete mii la tot pasul, conversatii multe si multa agitatie. Vad oare romanii mereu frumosul celor de langa ei? Da. Pentru ca isi oglindesc frumosul in cei pe care ii aleg parte din lumea lor. Cu reconfirmari zilnice, Roma este locul unde esti frumos in mijlocul sufletelor dragi tie. Daca uiti de tine, ei sunt oglinda ta si cea mai buna confirmare.

Noiembrie 2017 a venit, cand mi-am dorit sa vad unul din spectacolele companiei Akram Khan, la Teatro Vascello din Trastevere. Uitasem complet de ce imi luasem biletul sau ce imi doream de la aceasta scurta calatorie. Pana cand am ajuns acolo. Si totul s-a oprit parca in loc si am reinceput sa ma minunez. Nu facusem asta de mult timp. Nu ma minunasem de nimic din viata mea si cu siguranta nici de mine. Am ales atunci sa uit totul despre Roma deja cunoscuta si am luat-o la pas ca si cand eram pentru prima data acolo. Din necunoscut a devenit cunoscut si din strain a devenit familiar. Am mers unde nimeni nu mai mergea si cand nimeni nu vizita. Dupa multi, arhitectura Romei e vie pe timpul verii, sub talpile milioanelor de turisti. Eu i-am descoperit insa frumusetea nemiscata, tacuta si ascunsa iarna. Asa am stiut ca suntem frumosi tot timpul anului. Cine spune ca gradina botanica e mai frumoasa ziua? Sau ca este pentru indragostiti? Te provoc sa o vizitezi la asfintit, chiar la ultimul bilet vandut. Singur sau singura. Plantele nu-ti vor vorbi, dar tu te vei minuna de cat de frumoase sunt si fara lumina puternica a zilei. Si sper sa iti dai seama atunci ca vei fi mereu frumos, in solitudine sau cand esti privit, ziua sau noaptea.

Frumosul este si ceea ce inca nu ai creat in tine. Arunca macar o data in viata harta, asa cum am facut-o eu si du-te pe drumuri noi. Esti viu si asta va fi destul ca sa te ghidezi singur pe alte directii. Roma este frumoasa ca tine, curioasa, autentica, tanara, zambitoare. Si are de impartit multa frumusete cu tine. Roma este o bijuterie. Roma e insa si locul unde poti descoperi bijuteria din tine. Roma e bogata ca sa descoperi si tu adevarata bogatie din tine. Avut sau sarac, vei pleca de acolo cu valori mai mari decat sculpturile lui Bernini sau monezile Fontanei di Trevi. Vei pleca cu intunericul ce se lasa peste oras intr-o zi de noiembrie, cu frumusetea pavelelor de la Piazza Spagna sau a rose-urilor baute zgomotos intr-o sambata seara in Trastevere.

Te poti bizui oricand pe amintirile mele sau si mai bine, le poti avea pe ale tale. Vei sti mereu cat de frumos sau frumoasa esti, pentru ca Roma va deveni reflexia si ecoul frumusetii din tine.